Pak Ungku: Pahlawan Intelek Melayu Terbilang



(Artikel ini saya 'copy dan paste' dari Utusan Malaysia. Boleh dikatakan saya tidak pernah berbuat begini untuk menjaga keaslian blog saya, tapi untuk artikel yang ini, saya letakkan pengecualian kerana ingin agar temuramah ini mudah untuk saya cari dan untuk perkongsian bersama dengan teman-teman pembaca semuanya)

(Kisah tentang Pak Ungku, tidak pernah membuatkan kekaguman saya terhenti. Semoga kita semua dapat mencontohinya.)

MINGGUAN: Apa rahsia yang diamalkan Pak Ungku walaupun sudah berusia 90 tahun namun masih tetap sihat dan cergas?



UNGKU AZIZ: Bagi saya nombor satu kita kena jaga pemakanan. Perkara kedua adalah mesti mendapatkan rehat yang cukup serta selalu bersenam untuk kesihatan diri. Ia perlu dilakukan secara berdisiplin tidak bolehlah hari ini kita ingat nak ponteng, minggu depan baru nak buat balik. Kita mesti tetapkan waktu dalam jadual harian. Berapa jam kita nak bersenam dan berapa lama kita perlu tidur pada waktu malam. Aktiviti seharian saya bermula pada awal pagi, pukul enam sudah bangun dan saya akan pastikan tidur paling lewat sebelum pukul 12 malam. Ada ketika saya tidur lewat sedikit kerana menonton filem. Tapi kebiasaannya petang saya akan tidur sekejap untuk berehat. Pada umur saya, tidur selama enam jam dan adakalanya dibahagi dua iaitu pada malam dan petang, itu sudah mencukupi. Kemudian saya juga tetapkan waktu, bila nak buat kerja berfikir dan bila pula untuk menulis dan membaca. Kita juga perlu jaga kesihatan minda. Minda kita mesti ada masa untuk digunakan sebagai latihan untuk pemikiran dan ingatan. Setiap manusia perlu menggunakan kemahiran berfikir mereka kerana itulah anugerah Tuhan paling bermakna.

Bagaimana dengan pemakanan Pak Ungku?

UNGKU AZIZ: Bagi saya paling penting ialah menjaga zat makanan. Kalau nak cerita semua sekali akan mengambil waktu yang panjang tetapi rahsia saya yang sebenar adalah makan bawang besar secara mentah-mentah. Tukang masak saya akan pastikan benda ini setiap hari. Selain itu saya juga menggemari sayur ulam seperti ulam raja, salad dan juga petai. Masalah yang saya lihat sekarang kebanyakan orang tidak boleh mengurus waktu mereka, bila masa makan, tidur, rehat dan sebagainya. Hanya kerana sibuk dengan kerja waktu makan jadi tidak tentu hala. Saya sangat bertuah kerana ketika menjadi Naib Canselor dan pensyarah di Universiti Malaya, petang-petang saya berjoging di kawasan tasik. Semasa saya muda-muda dahulu saya banyak menyertai kejohanan marathon, kalau setakat 10 kilometer saya tidak ada masalah. Namun sekarang tidak boleh lagi. Doktor tak bagi kerana ia boleh mengakibatkan lutut saya lemah. Kalau setakat berjalan laju tidak ada masalah tapi bukan berjoging. Oleh itu saya kini hanya bersenam di gim dengan dibantu oleh pembantu di pusat gim. Satu masalah yang dihadapi bila kita tua ialah ketika kita jalan ke belakang baru dua tiga langkah sudah hilang keseimbangan.

Tidakkah Pak Ungku rasa agak terbeban dengan semua perkara ini kerana bagi kebanyakan orang apabila sudah berusia mereka lebih banyak berehat?

UNGKU AZIZ: Bila orang tengok saya mereka akan kata Pak Ungku ni macam robot. Bagi saya adalah okey untuk mereka kata saya sebagai robot tapi bagi saya, paling penting adalah cara hidup kerana ia benar-benar memberi kepuasan. Kita tidak akan tahu tentang takdir, bila kita akan mati. Esok pagi atau malam ini, saya boleh putus nyawa. Bagi saya jika sudah sampai masanya saya terima dan saya tidak akan rasa banyak lagi benda yang belum dibuat atau ada beberapa buku yang belum dibaca atau banyak perkara yang saya belum tulis lagi. Saya tidak akan minta untuk dipanjangkan nyawa untuk satu, dua hari atau bulan untuk menyiapkan apa yang belum siap. Kalau sudah tiba masanya saya akan terima dengan tenang hati, Alhamdulillah, Tuhan sudah beri saya peluang selama ini dan saya tidak akan minta hendak hidup lama lagi hanya kerana mahu lakukan itu dan ini. Tetapi kalau Tuhan beri saya nyawa panjang lagi satu tahun atau 10 tahun, saya terima dan bersyukur.

Apa perkembangan terbaru Pak Ungku?

UNGKU AZIZ: Saya kini sedang menumpukan usaha untuk menulis tentang satu isu besar, kenapa orang Melayu sering berasa tidak peduli. Saya sedang sibuk tentang beberapa perkara dan ia terpaksa ditangguhkan dahulu, namun semua nota yang berkaitan sudah ada dan bila ada kelapangan saya akan mulakan. Namun suka saya nyatakan di sini bahawa satu amalan yang kita harus lakukan adalah menggunakan sepenuhnya keupayaan minda. Bagi saya minda saya selalu berfungsi hampir sepenuh masa. Perkara ini akan menggalakkan saya untuk berfikir dan juga mencari ketenteraman.

Bagaimana dengan sisi hidup Pak Ungku yang lain?

UNGKU AZIZ: Saya adalah seorang yang gemar membaca. Saya baca lima akhbar sehari. Saya juga gemar menonton filem di rumah. Kebanyakan filem-filem yang saya tonton adalah filem Inggeris dan Perancis. Saya boleh faham bahasa Perancis dan saya juga boleh bercakap dalam bahasa Jepun. Saya juga boleh faham bahasa Arab dan bukan saya nak puji diri sendiri tetapi saya membaca dan mengkaji enam terjemahan al-Quran. Ini termasuklah terjemahan dari bahasa Melayu ke Arab ataupun bahasa Inggeris ke Arab. Selain itu saya juga gemarkan muzik-muzik tertentu antaranya saya meminati kumpulan Scorpion tetapi bunyi muziknya terpaksalah dikurangkan kerana telinga saya memakai alat bantuan mendengar. Saya juga menggemari muzik-muzik tradisional seperti ghazal, angklung, keroncong dan saya mempunyai lebih 200 cakera padat pelbagai genre lagu.

Buku yang paling saya minati dan saya sangat-sangat menggalakkan masyarakat terutama orang Melayu membacanya adalah buku tulisan Pendeta Zaaba, Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri. Buku ini adalah paling penting dalam hidup Zaaba. Malah buku ini hanya diterbitkan setelah beliau meninggal dunia. Saya mempunyai lebih 4,000 koleksi buku setakat ini dan saya mempunyai sebuah rumah di Morib yang kini menjadi tempat simpanan khusus buku-buku saya. Itulah gaya hidup saya yang sebenar dan saya tidak suka bergantung pada orang lain. Orang bertanya pada saya apakah saya pernah berasa kesunyian. Secara jujur saya beritahu saya tidak pernah merasa sunyi. Terus-terang saya katakan hidup saya sentiasa penuh aktiviti terutama dengan buku-buku dan kemudian menulis. Saya sentiasa akan menulis nota kerana jika tidak akan ada saja halangan, ini kerana minda kita selalu melayang ke mana-mana.

Boleh Pak Ungku kongsi antara pengalaman pahit, manis sepanjang kehidupan?

UNGKU AZIZ: Bagi saya sepanjang hidup, saya tidak mahu atau mengelak sama sekali untuk menjadi angkuh. Bagi saya itu adalah satu perkara yang memalukan dan sangat berdosa. Namun saya tidaklah sampai mahu menghambakan diri pada orang lain serta tidak sekali-kali mahu memuji diri atau menunjuk-nunjuk. Saya tidak mahu diberi sebarang gelaran, yang saya terima hanya Profesor Diraja tetapi tidak ada gelaran Datuk atau Tan Sri dan sebagainya. Pada saya itu tidak penting dan paling penting saya puas menjalani hidup berdasarkan apa yang saya mahu dan dalam cara saya tersendiri. Kita banyak mendengar atau terbaca tentang apa yang dimaksudkan dengan kebahagiaan atau kegembiraan. Saya rasakan selama ini saya gembira dengan apa yang telah saya lakukan. Tidak terlintas di pemikiran, saya perlukan beberapa tahun lagi untuk menghabiskan itu dan ini. Saya telah mengembara hampir ke seluruh dunia dan berkhidmat dengan pelbagai pihak sama ada kerajaan ataupun di peringkat antarabangsa. Namun bagi saya walau ke mana saya pernah merantau tapi Malaysia adalah tempat tumpah darah saya, tidak ada negara yang boleh menggantikannya.

Mungkin Pak Ungku pernah ditawarkan untuk menyertai politik?

UNGKU AZIZ: Selepas kita mencapai kemerdekaan, bekas Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman pernah menyatakan negara memerlukan orang seperti saya. Tapi saya kata, Tunku tidak perlu orang seperti saya kerana falsafah beliau dan saya jauh berbeza. Jadi saya beritahu tidak perlulah kerana nanti ia akan hanya menyakitkan hati. Kemudian Tun Abdul Razak juga pernah menawarkan perkara sama meminta saya masuk politik, boleh naik pangkat, jadi menteri dan sebagainya. Namun saya beritahu beliau, saya sangat berpuas hati dengan apa yang saya ada sekarang yang mana saya boleh berfikir dan menulis. Saya bersyukur dengan apa yang saya miliki dan lalui kerana saya sudah membaca pelbagai jenis buku dari Sigmund Freud hinggalah Ernest Hemingway dan sebagainya. Saya juga berpuas hati dengan ilmu ekonomi yang saya pelajari kerana melaluinya saya mampu memberi pandangan yang luas.
Bagaimana Pak Ungku menilai kepuasan dalam hidup?

UNGKU AZIZ: Kepuasan bagi saya sangat mudah kerana saya puas membaca, menulis dan berfikir. Saya suka perkara yang intelektual tapi tidak sepatutnya begitu serius. Kalau saya jumpa permainan sudoku saya boleh bermain dengannya. Saya juga sangat bahagia dengan keluarga saya. Kini isteri saya sakit dan terpaksa dimasukkan ke hospital. Saya akan meluangkan masa setiap hari untuk menjaganya. Begitu juga dengan anak saya Zeti (Tan Sri Dr. Zeti Akhtar, Gabenor Bank Negara Malaysia) yang akan menghubungi saya setiap hari. Saya sering berjumpa dengan cucu saya Alif dan Aziz serta menantu saya Datuk Aiman. Keluarga saya sangat rapat di antara satu sama lain dan itu juga membuatkan saya berasa puas dalam hidup.

Sekarang Pak Ungku tahu adalah zaman sains dan teknologi, bagaimana pula pengetahuan Pak Ungku dalam bidang ini?

UNGKU AZIZ: Dalam komputer saya yang mana saya menggunakan perisian Window7 dan saya mempunyai 16,000 koleksi pantun Melayu yang saya masukkan sendiri. Saya masih belajar malah orang yang membantu dalam perisian untuk koleksi pantun saya juga membantu mengajar saya selama setahun. Dan kini melalui pengajaran yang saya dapati, saya sudah boleh bagi ceramah atau membuat kertas kerja mengenai pantun yang saya kumpulkan.

No comments:

Post a Comment